מסגרות חינוך מיוחד מידע כללי
במסגרות החינוך המיוחד, משובצים תלמידים אשר עברו ועדת זכאות ואפיון וקיבלו זכאות לשירותי החינוך המיוחד.
השיבוץ למסגרות החינוך המיוחד נעשה בועדת שיבוץ הכוללת את מפקחת החינוך המיוחד, מנהלת מחלקת פרט
וגורמי מקצוע נוספים באגף החינוך ובהתאם לאפיון התלמיד.
התלמידים ישובצו במסגרת חינוכית מותאמת לצורך ולתפקוד שלהם, בין היתר בתחום הקוגניטיבי, הלימודי, השפתי, הרגשי, החברתי, התקשורתי, העצמאות התפקודית וההתארגנות.
תלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד לומדים במסגרות הבאות:
• גני חינוך מיוחד.
• בתי-ספר לחינוך מיוחד.
• כיתות חינוך מיוחד בבתי- ספר רגילים.
• תלמידי שילוב מסל מוסדי ותלמידים עם סל אישי בחינוך הרגיל.
סל אישי לתלמיד
קביעת הרכב סל התמיכות האישי לתלמיד ופילוח סוגי התמיכות, מתבצעים על ידי הצוות הרב מקצועי בגן או
בבית הספר, בשיתוף התלמיד והוריו.
הדיון מתקיים במקרים בהם התלמיד קיבל זכאות לסל אישי של שירותי חינוך מיוחדים, והוא והוריו בחרו שילמד
בגן או בכיתה לחינוך רגיל.
ועדת זכאות ואפיון קובעת את היקף הסל האישי בהתאם לצרכים ולרמת התפקוד שנקבעה בוועדה. הצוות
הרב-מקצועי במסגרת החינוכית קובע את הרכב התמיכות שיקבל התלמיד במסגרת הסל האישי שנקבע לו, את
פילוח סוגי התמיכות ואת התוכנית האישית שלו.
בצוות הרב-מקצו עי לקביעת הרכב הסל האישי שותפים גם התלמיד והוריו.
ההורים רשאים להזמין לדיון אנשים נוספים מטעמם.
הצוות החינוכי, בשיתוף התלמיד והוריו, יבחן מדי שנה את הרכב התמיכות ופילוחן במסגרת הסל שנקבע,
בהתאם לצרכי התלמיד.
פירוט סוגי התמיכות בסל האישי:
- הוראה - תינתן על ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד, לרבות מנתח התנהגות.
- טיפול - יינתן על ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות והטיפול: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת
- וטיפולים באמצעות אומנויות . באחריות משרד החינוך והמתי"א ובהתאם למצבת כוח אדם ותקנים פנויים.
- סיוע - סייע/ת אישי/ת - יינתן על ידי סייע/ת מטעם הרשות המקומית וזאת בכפוף לאישור משרד החינוך
- הנחיה - בנוסף לסל האישי תינתן הנחיה לצוות החינוכי-טיפולי העובד עם התלמיד ולהורים על ידי מומחי תחום
- במתי"א בגובה 0.5 ש"ש.
דגשים:
- • הסל האישי יוגדר בשעות הוראה 1 שעת הוראה בגן, בי“ס יסודי ובחט“ב = 1 שעת טיפול = 4.33 שעות סיוע.
- 1 שעת הוראה בחטיבה העליונה = 1 שעת טיפול = 5.4 שעות סיוע.
- • הצוות הרב-מקצועי, בשיתוף התלמיד והוריו, יקבע איזה חלק מתוך הסל האישי יוקדש לכל אחד מסוגי התמיכות.
- • ניתן לתת את התמיכה באופן פרטני או בקבוצה. כל שעה שתלמיד מקבל בקבוצה, נחלקת למספר התלמידים
- בקבוצה.
גני חינוך מיוחד
גני ילדים מגיל 3, המעניקים מענה חינוכי וטיפולי לילדים עם לקויות ספציפיות:
- עיכוב התפתחותי
- עיכוב שפתי
- לקויות שמיעה
- הפרעות תקשורת
- שיתוק מוחין
- מוגבלות שכלית התפתחותית
- בעיות רגשיות או התנהגותיות
כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים
בתי ספר כוללניים
בתי ספר המעניקים מענה חינוכי וטיפולי לילדים עם לקויות ספציפיות:
- לקויות למידה מורכבות
- בעיות רגשיות או התנהגותיות
- הפרעות נפשיות
- הפרעות תקשורת
- שיתוק מוחין
- לקויות שמיעה
- מוגבלות שכלית התפתחותית קלה, בינונית או עמוקה
שעות פעילות חינוך מיוחד:
כל מסגרות החינוך המיוחד פותחות את יום הלימודים בשעה 07:30 ומסיימות את יום הלימודים על פי החלטת משרד החינוך, בהתאם לאפיון שנקבע בוועדת זכאות ואפיון.
הגנים פועלים בימים א'-ה' עד השעה 14:00, ובימי ו' עד 13:00.
גני תקשורת פועלים בימים א'-'ה' עד השעה 16:45, ובימי ו' עד השעה 13:00.
חלק מבתי הספר פועלים במתוכנת יום חינוך ארוך ובחלקם מופעלים צהרונים. פרטים בבתי הספר.